Slidgigt hos hunde

Slidgigt hos hunde hænger ofte sammen med alder eller overvægt og forbindes med smerter i ryg, lænd, hofter knæ m.m. Det er særligt de store hunderacer, der er i risikozonen, men slidgigt kan ramme alle hunde, og er du i tvivl om din hund har gigt, bør du straks konsultere os hos Grundtvigs Dyreklinik for at få stillet den rette diagnose.

Hvad er slidgigt?

Slidgigt opstår, når den brusk der fungerer som støddæmper for knogleenderne nedbrydes. Når den beskyttende brusk bliver nedbrudt, skurrer knoglerne mod hinanden, hvilket kan forårsage voldsomme smerter, særligt i de store led, som er udsat for megen bevægelse, som fx hofter og knæ.

Hvad er symptomerne på slidgigt?

Symptomerne på slidgigt hos hunde er mange, og kan ofte forveksles med almindelige tegn på alderdom, som fx stivhed, manglende lyst til bevægelse og problemer med trapper. Oplever du, at din hund pludselig ikke har lyst til at rejse sig, lege, gå tur osv. kan dette være tegn på smerter i kroppen, og du bør derfor få din hund undersøgt for slidgigt. Det er ikke ualmindeligt, at hunden vil ændre adfærd pga. smerterne, fx blive mere aggressiv og opfarende, miste appetiten eller livsglæden generelt.

Behandlingsudsigten for hunde med slidgigt

Slidgigt er en alvorlig degenerativ sygdom, som kan være svær at behandle, når den først har ramt. Dog er der nogle ting, du selv kan gøre for at mindske risikoen for overbelastning af din hund. På basis af vores undersøgelse, som omfatter røntgenbilleder, vil vi anbefale en behandling bestående af den rette kost samt motion – tilpasset den enkelte hund. Overvægt forværrer smerterne markant, så det er ofte nødvendigt at omlægge hundens kost. Vi hjælper gerne med at finde det rette specialfoder i vores butik.

Selvom slidgigt medfører, at hunden har svært ved at bevæge sig, er motion stadig nødvendigt. Bevæges leddene ikke, bliver de stive og smerten forværres yderligere. Let og regelmæssig motion er derfor vejen frem.

Kontakt os for mere information om slidgigt hos hunde

Har din hund pludselig ændret adfærd, eller giver den udtryk for at være stiv i bevægeapparatet og uvillig til at bevæge sig? Dette er tydelige tegn på slidgigt, og du bør derfor straks kontakte os, så vi kan foretage en undersøgelse. Din hund skal ikke gå rundt med smerter, så derfor er det vigtigt, at du reagerer, så snart du bliver opmærksom på problemet.