Neutralisation af katte

Det er ikke synd for katten at neutralisere den. Den neutraliserede kat vil hele sit liv være en glad, kælen og legesyg kat, der holder sig til sit hjem og sine mennesker. Derimod er det virkeligt synd for en kat – og i strid med dens natur – at lade den være i kønsdrift uden at den kan parre sig.

Kastration af hankatte

For hankattens vedkommende nedsættes risikoen for strinteadfærd og territorieslagsmål samt heraf følgende infektioner og bylder.

Indgrebet foretages i fuld bedøvelse under sterile og overvågede forhold.

Kastrationen  foregår under bedøvelse ved en lille operation, hvor testiklerne fjernes igennem 1 eller 2 små snit i huden. Der er ingen sting der skal fjernes.

Sterilisation af hunkatte

Vi fraråder brug af p-piller, som på længere sigt kan påføre katten bivirkninger.

Indgrebet foretages i fuld bedøvelse under sterile og overvågede forhold. Smertebehandling både under og efter indgrebet sørger for, at kattene hurtigt er friske igen. Normalt vil man neutralisere kattene omkring 4-6 måneders alderen, men kontakt os på klinikken og vi vil i fællesskab finde et passende tidspunkt for din kat.

Fordelene ved sterilisation er, at hunkatten forhindres i at gå i løbetid, hvilket kan være til stor gene for ejerne og deres naboer, da katten vil miave højlydt for at tiltrække hankatte. Med en sterilisation undgås uønskede killinger hos udekatte, risikoen for livmoderbetændelse fjernes og risikoen for kræft i mælkekirtlerne mindskes.

Fordele ved p-piller er, at du kan fortryde behandlingen, hvis du alligevel ønsker killinger. Ulemperne ved p-piller er først og fremmest, at hormonbehandlingen øger risikoen for at din kat udvikler livmoderbetændelse eller kræft i mælkekirtlerne. Desuden er der en øget risiko for udvikling af sukkersyge.

Ved sterilisation fjernes de to æggestokke gennem et snit i bugvæggen. Operationen foregår i fuld bedøvelse og katten bliver barberet på maven hvorefter æggestokke fjernes gennem et lille snit i bugvæggen. Snittet er cirka 1 cm langt og heler i løbet af 10 dage. Der er ingen sting der skal fjernes, da vi syr indvendigt og dernæst limer huden sammen. Det er kun yderst sjældent nødvendigt med en krave.

ID mærkning af katte

Vi anbefaler altid at få katten id mærket, selvom det ikke er et lovkrav. Øremærkning med en tatovering i begge ører med tre bogstaver og tre tal og registrering i mindst en af de to eksisterende katteregistre i Danmark er stadig at foretrække. Hvis din kat er så uheldig at smutte ud af døren når nogen kommer ind eller hvis døren eller et vindue står på klem, så kan enhver person som finder katten aflæse øremærket og slå det og dermed dit telefonnummer og adresse op på nettet. I det katteregister vi bruger http://www.dansk-katteregister.dk/ på klinikken som det primære, kan alle slå alle øre tatoveringer og chip numre op og få oplysninger på ejeren. Mod ekstra betaling kan vi også registrere din kat i det andet katteregister: http://www.detdanskekatteregister.dk/findkat.

• remærkning kræver dog en fuld narkose og foretages derfor som regel samtidigt med neutralisationen.

Hvis du bor eller tænker på at flytte i hus eller bare ønsker ekstra sikkerhed for mærkning af din kat er chip mærkning også et godt alternativ. Dette er også et lovkrav hvis katten skal udenlands.

Der findes nemlig specielle kattelemme som kan programmeres kun til dine dyrs chipnumre, så du slipper for besøg at fremmede katte som både kan ødelægge dit hjem og æde din kats foder. En chip bliver heller ikke slidt med tiden og dyret kan chipmærkes uden en fuld narkose.