Sterilisation af hunkatte

Det er ikke synd for katten at neutralisere den. Den neutraliserede kat vil hele sit liv være en glad, kælen og legesyg kat, der holder sig til sit hjem og sine mennesker. Derimod er det virkeligt synd for en kat – og i strid med dens natur – at lade den være i kønsdrift uden at den kan parre sig.

Vi fraråder brug af p-piller, som på længere sigt kan påføre katten bivirkninger.

Indgrebet foretages i fuld bedøvelse under sterile og overvågede forhold. Smertebehandling både under og efter indgrebet sørger for, at kattene hurtigt er friske igen. Normalt vil man neutralisere kattene omkring 4-6 måneders alderen, men kontakt os på klinikken og vi vil i fællesskab finde et passende tidspunkt for din kat.

Fordelene ved sterilisation er, at hunkatten forhindres i at gå i løbetid, hvilket kan være til stor gene for ejerne og deres naboer, da katten vil miave højlydt for at tiltrække hankatte. Med en sterilisation undgås uønskede killinger hos udekatte, risikoen for livmoderbetændelse fjernes og risikoen for kræft i mælkekirtlerne mindskes.

Fordele ved p-piller er, at du kan fortryde behandlingen, hvis du alligevel ønsker killinger. Ulemperne ved p-piller er først og fremmest, at hormonbehandlingen øger risikoen for at din kat udvikler livmoderbetændelse eller kræft i mælkekirtlerne. Desuden er der en øget risiko for udvikling af sukkersyge.

Ved sterilisation fjernes de to æggestokke gennem et snit i bugvæggen. Operationen foregår i fuld bedøvelse og katten bliver barberet på maven hvorefter æggestokke fjernes gennem et lille snit i bugvæggen. Snittet er cirka 1 cm langt og heler i løbet af 10 dage. Der er ingen sting der skal fjernes, da vi syr indvendigt og dernæst limer huden sammen. Det er kun yderst sjældent nødvendigt med en krave.