Sundhedsundersøgelse

På Grundtvigs Dyreklinik foretager dyrlægen en grundig helbredsundersøgelse af dit kæledyr, som inkluderer en grundig gennemgang af dyrets fodertilstand, ører, øjne, mund, pels, negle og hjerterytme. Undersøgelsen der kan foretages på hund, kat, kanin, ilder, hamster, marsvin eller fugl, inkluderer desuden rådgivning og vejledning til at forbedre sit kæledyrs sundhed og velvære. Har man hund, kat eller kanin, kan man få rådgivning til forebyggelse af diverse sygdomme med en skræddersyet vaccination tilpasset til dit kæledyrs levevis.

Laserterapi

Laserterapi, eller “photobiomodulation”, er brugen af bestemte bølgelængder af lys (rød og nær-infrarødt) til at skabe en terapeutisk virkning. Effekten af laserterapi omfatter hurtigere heling, smertelindring, øget blodcirkulation og reduceret hævelse.

Alle dyr kan få laserbehandling. Laserbehandling er fuldstændig smertefri, så det er ikke nødvendigt at bedøve dyret. Laseren er et genialt redskab i behandlingen af flere typer patienter, hvad enten det er akut opståede eller kroniske skader.

Neutralisation af hunde

Som regel ønskes kastration af hanhunde for at forhindre parring med en hjemmeboende tæve eller af adfærdsmæssige årsager. Af medicinske årsager kan nævnes testikelkræft og prostatakræft.

Sterilsation af tæver ønskes ofte af ejer for at undgå løbetider, isolation fra hanhunde og risiko for uønsket drægtighed.

Der er en del medicinske fordele ved neutralisation af tæver. Hvis man lader sin tæve blive steriliseret inden den første løbetid forebygger man kræft i mælkekirtler, desuden forebygger man kræft i æggestokke og livmoder. Mange ældre tæver har risiko for at udvikle en alvorlig livmoderinfektion, hvor man kan risikere, at hunden bliver kritisk syg og skal have fjernet livmoderen under akutte omstændigheder.

Tandbehandlinger

Her på Grundtvigs Dyreklinik har vi altid fokus på sygdomme i tænder og mundhule, da det er en meget hyppig men desværre overset sygdom hos hund og kat. 85 % af alle hunde og mellem 50-70 % af alle katte over 3 år rammes af tandsygdomme.
Alle dyr har brug tandpleje i form af tandrensninger samt behandling af de sygdomme der kan opstå såsom tandsten, paradentose, resorptioner eller knækkede tænder.

Neutralisation af katte

Det er ikke synd for katten at neutralisere den. Den neutraliserede kat vil hele sit liv være en glad, kælen og legesyg kat, der holder sig til sit hjem og sine mennesker. Derimod er det virkeligt synd for en kat – og i strid med dens natur – at lade den være i kønsdrift uden at den kan parre sig.